Om gammel

Det begyndte med et pakhus

Kunstforeningen blev stiftet i 1977 af en gruppe lokale kunstnere i Faaborg. Foreningen havde dengang omkring 70 medlemmer og brugte I.J. Larsens pakhus til sine udstillinger – heraf navnet PAKHUSET. I dag har foreningen ca. 450 medlemmer.
Alle der interesserer sig for visuel kunst er velkomne som medlemmer og deltager på lige vilkår – nogen går på udstillinger og museer, nogen læser bøger, og nogen er selv aktive med farver, ler eller andet. Nogen er professionelle og andre amatører. Der er plads til alle i Kunstforeningen Pakhuset.
Som medlem modtager man halvårligt et program med kommende arrangementer og et månedligt nyhedsbrev. Som medlem kan man deltage i den årlige kunstauktion, kunstudflugter og foreningens øvrige arrangementer og aktiviteter samt desuden deltage i forskellige workshops, udstille på medlemsudstillingerne mm.

Aktiviteter

I løbet af året arrangerer vi en del aktiviteter, som er rettet mod foreningens kunstnere. Det kan være croquis- og portrættegning, workshops, ø-ture, male-weekender eller ”kritik-møder”. En del af vores kunstnere har fundet sammen og dannet mindre grupper, hvor de selv arrangerer udstillinger og andre spændende ting.
Udflugt
I sensommeren arrangerer Pakhuset en udflugt for foreningen medlemmer, hvor man besøger kunstnere, udstillinger og museer rundt omkring i landet. Af og til tager vi også på besøg hos vores egne medlemmer.
Auktion
Pakhuset indkøber hvert år kunst for 75.000-100.000 kr., som bliver sat på auktion til foreningens medlemmer i november måned – ét af årets højdepunkter.
På auktionen byder man på èt års leje af et værk, og på den måde kan man afprøve, om man ønsker at beholde et værk. Dette giver mulighed for at skifte ud i kunsten på væggene derhjemme. Hvis man ønsker at eje et af de lejede kunstværker, kan det afdrages med 20% af værkets pris (rentefrit) om året, indtil det er fuldt ud betalt. Den betalte leje er naturligvis en del af købsprisen. Hvis man ikke ønsker at beholde det lejede værk, går det på auktion igen året efter.
Udstillinger
Kunstforeningen Pakhuset tilstræber hvert år at arrangere ca. 2-5 udstillinger i Faaborg. I øjeblikket, er det dog uvist, hvor mange udstillinger , vi kan arrangere, da vi ikke længere kan benytte Levins Hus, som tidligere.
To gange årligt laves en medlemsudstilling, hvor alle foreningens medlemmer har mulighed for at deltage. Vi prøver for første gang i foråret 2023 at udstille i Helios Biograf og Kulturhus på 1. sal.
Alle udstillinger annonceres i vores nyhedsbrev og på hjemmesiden.
Halvårsprogram
Der udsendes forårsprogram i januar samt efterårsprogram i august.
Nyhedsbrev
Der sendes nyhedsbrev som e-mail hver måned.

Foreningens bestyrelse

Vedtægterne …

John Doe

Designation

Click here to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.