Regler for leje af kunst

Pakhuset indkøber hvert år kunst for75.000 – 100.000. De indkøbte værker kan lejes af medlemmerne for et år af gangen.

Lejen fastlægges ved den årlige auktion hvor man byder på et års leje af kunstværker, man ønsker. Lejepriserne er som regel meget overkommelige, dvs. fra så lidt som kr. 100. Der bydes på èt års leje.

Efter et år kan man levere værket tilbage, eller man kan købe værket. Hvis man vælger at købe værket, kan man afdrage prisen rentefrit over 5 år, men naturligvis også betale det hurtigere. Den betalte leje refunderes ved køb. Ideen er, at man får et helt år til at glæde sig over et værk og et helt år til at afgøre, om man vil købe det eller levere det tilbage og måske leje et andet.

Auktionen afholdes hvert år i november måned.

Såfremt et værk bydes op til salgsprisen – eller herover – overgår værket til ejer.

Såfremt en lejer ikke ønsker at beholde et lejet værk, medbringes dette til den følgende auktion eller afleveres på anden måde – og værket vil blive sat på auktion igen.

Bestyrelsen kan fastsætte beløb for minimums-bud/overbud – for at sikre en rimelig hurtig afvikling af auktionen.

Lejer/låner er erstatningsansvarlig overfor Pakhuset såfremt et værk beskadiges eller bortkommer.

Man har pligt til at være medlem af Pakhuset, så længe man har lejede eller købte værker, man afdrager på. Ved udmeldelse af foreningen, skal lejede værker betales ud eller leveres tilbage.